RobertWeijdert.nl
  Hoofdpagina - Babys und Kleinkinder mit visuellem Funktionsverlust - Contact
Uitgeverij
Robert Weijdert



Uitgegeven Boeken:
  • Baby's en peuters met visueel functieverlies
  • Babys und Kleinkinder mit visuellem Funktionsverlust



    Bestelsysteem
  • Boeken bestellen



    Contactgegevens
  • Uitgeverij Robert Weijdert
  • Elbertsveen 27
  • 1261 VR, Blaricum
  • Tel: 06-40710325
  • e-mail: info@weijdert.nl






  • Baby's en peuters met visueel functieverlies
    Handboek voor ouders van jonge blinde en slechtziende kinderen.
    Voorwoord

    Inhoud

    Inleiding

    1.Ouderschap en familie
    De droom
    Hoe zou het geweest zijn als…
    Betekenis geven
    Het nieuwe evenwicht
    Met de veren schudden
    Begeleiding
    De tijd
    Niet alleen (kader)

    2.De eerste vragen
    Oppakken en vasthouden
    Reuk
    Verstijven
    Schrikken
    Afwenden
    Geluidsbron bepalen
    Reiken en grijpen
    Verbrokkeling van geluid
    Naar buiten
    Smaak, geur en tastzin

    3.Emotionele ontwikkeling
    Zich richten naar de ouder
    Glimlachen
    Handentaal
    Reacties op vreemden
    Hechting
    Eenkennigheid
    Persoon- en objectconstantie
    De goede toverfee
    Praten over anderen
    Zelfbewustzijn
    Herkennen en benoemen van gevoelens
    ….Gewoontes
    Ziekenhuisopnames(kader)

    4. Bewegen
    Slechtziend of blind
    Het begin
    1.De rol van ouders
    - Ontdekken dat bewegen plezierig is
    - Leren bewegen in de richting van de ouder
    2.Het kind: mogelijkheden en ervaringen
    - Balans vinden
    - Vallen en opstaan
    - Overgangen in beweging
    - Sneller? Wat is dat?
    3.Een uitnodigende omgeving
    Fases
    - Vasthouden
    - Loslaten
    - Zelf doen
    Tot slot
    Liedjes(kader)
    Programma’s (kader)

    5.Taal
    Het begin
    Stil zijn
    Stem opzoeken
    Spraak aflezen
    Boos zijn
    Begripsvorming
    Herhalen en uitbreiden
    Zweeftaal
    Veel vragen
    Papegaaien
    Grapjes

    6.Waarneming
    De gewone visueel-ruimtelijke ontwikkeling
    Visuele perceptie
    vorm
    ruimte
    aandacht of attentie
    Tastwaarneming
    Tactiele afweer
    Het begin van vorm- en ruimtewaarneming bij kinderen met visueel functieverlies
    Stimulering en training
    Begrippen
    Visuele stimulering
    Training
    o Gezichtswaarneming
    o De waarneming van hele vormen en contouren
    o Globaliseren
    o Detailwaarneming
    o Onvolledige vormen
    o Perspectief
    o Deel-geheel relaties
    o Van drie- naar tweedimensionaal
    o Figuurachtergrond of figuurondergrond
    o Integratie van kijken/luisteren en handelen
    o Strategie en wijze van verkennen
    o Taalbegrippen
    o Vertrouwd raken met de grote onzichtbare buitenwereld
    Methodes
    Schaalverkleining
    Uitlichten of vergroten
    o Lichtbak
    Hand over hand en hand onder hand
    Praten over zien
    Boeken (kader)
    Hoe handen onderzoeken (kader)

    7.De dagelijkse dingen
    Zelfredzaamheid stimuleren
    De badkamer
    Kleding
    Eten en drinken
    Zindelijkheid
    Slapen

    8.Spelen
    door Yolanda Moleman
    De rol van ouders
    Blinde kinderen
    Manipuleren
    Combineren
    Functioneel spel
    Fantasiespel
    Vormloos materiaal
    Samenspelen
    Slechtziende kinderen
    Manipuleren
    Combineren
    Functioneel spel
    Fantasiespel
    Samenspelen
    Verschillen
    Literatuursuggesties voor ouders(kader)

    9.Vragen die blijven
    Ontwikkelingsniveau
    Stereotiep gedrag

    10. Als er meer aan de hand is

    11.En verder
    Oppas
    Een ander huis
    Onbekende ruimtes
    Kinderdagverblijf en speelzaal
    Peuterrevalidatiegroepen
    schoolkeuze

    12 Adressen, sites en boeken

    Literatuur